Sub Culture : Support

Sub Culture est un jeu développé par Criterion Studios et publié par Ubisoft en 1997. Il s'agit d'un des premiers jeux à être compatible Direct3D.

Structure interne du programme

1. Caractéristiques
- Vidéo
* Résolution de 320*240px ou 640*480px (max.)
* Profondeur de couleurs 16 bit (max.)
* Modes vidéo : Software, Direct3D 7, Voodoo 3DFX, PowerVR, Rendition Verite.

- Les dossiers et fichiers remarquables
Une partie des fichiers peuvent être édités simplement avec un éditeur de texte genre Bloc-Notes. Voici la liste des éléments facilement accessibles et modifiables, ainsi que le contenu des dossiers. Avant toute manipulation, '''pensez à faire une copie de sauvegarde !!'''
* /LANGUAGE.CFG = définit la langue (ne pas modifier).
* /SC.SCG, SC3DFX.SCG, SCD3D.SCG, SCPVR.SCG, SCVERITE.SCG = fichier de configuration de ''Spaceball'', qui permet de modifier les axes, la vitesse, ...
* /DATA/CD.CFG = contrôle de présence du cd (?).
* /DATA/SC.IFR = Semble modifier les paramètres de dégâts (et autres) des armes.
* /DATA/(Langue)/LANGUAGE.CFG = définit la langue (ne pas modifier).
* /FMV/*.smk = animations spéciales avec mouvements automatiques (entrer/sortir d'un dock, sous marin qui explose...)
* /GAMETEX/*.bmp = une grande partie des textures du jeu.
* /INTROTEX/*.bmp = une grande partie des textures des menus (une bonne part possède un ''header'' qui les rend illisibles)
* /MISSSCRE/.bmp = toutes les images illustrant les missions dans les menus.
* /WAVES/*.raw = tous les sons du jeu, illisibles tels quels.

- Un moteur pré-Quake II ?
En étudiant les fichiers, j'ai remarqué une chose simple : le niveau (un seul) tourne autour du fichier ''''DATA/SCEN1.BSP''''. L'extension est très intéressante, car elle est caractéristique du moteur de Quake II - qui à l'époque était en développement.
Actuellement, je n'ai pas réussi à décompiler ce fichier avec les utilitaires conventionnels.

- DirectX SDK : rendre le jeu compatible avec DirectX 9 à 11 ?
C'est une piste à explorer ; nativement, DirectX est rétrocompatible avec ses versions précédentes. Il suffirait de pouvoir modifier l'éxécutable de Sub Culture (scd3d.exe) pour l'orienter sur les nouvelles versions de DirectX.
Cette idée est à suivre.

Rendre le jeu compatible dans les versions récentes de Windows (English)
1. Software Rendering Mode

There is nothing to do whatever the system you use (windows 98 to 7, x86 or x64), the game is fully playable out-of-the-box.
Why ? Simply because the program doesn't try to run using external rendering components, and does everything by itself.

2. Direct3D (Windows XP/Vista/7/Virtual PC (Windows 7)
Note that currently the game does not run properly on DirectX 11 (Tested on Windows 7 64 bit)
The tutorial is available [http://www.ccalonnec.fr/index.php?option=com_content&view=article&id=109... here].

3. 3DFX
- Windows XP
* Download and install the great Zeckensack's '''GlideWrapper 0.84c[http://www.zeckensack.de/glide/]''' using the self-install.
* Run '''Configurator''' (the utility coming with Glide Wrapper)
* Into ''Profile Selection'', tick ''Application specific overrides'' and choose ''Subculture''. Hit Ok.
* Access the SC executable file (''SC3DFX.exe''), right-click on it and choose ''Properties''.
* Choose Compatibility tab, and check ''Execute with a screen size of 640 x 480''.
* Hit OK and run the game. It should run, then ''appears'' to crash (back to desktop, with a grey window, and the mouse pointer stucked into it) : hit your Windows key to get your mouse back, then click on the grey window : you should reach the menu, and the game is fully playable.

- Windows XP Mode (Windows Virtual PC - Windows 7)
The game will run only in Software Mode, since Windows Virtual PC doesn't map correctly Direct3D. Several glitches and time-based problems appear, making the game poorly usable.

- Windows XP x64
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- Windows Vista
* Download and install the great Zeckensack's '''GlideWrapper 0.84c[http://www.zeckensack.de/glide/]''' using the self-install.
* Run '''Configurator''' (the utility coming with Glide Wrapper)
* Into ''Profile Selection'', tick ''Application specific overrides'' and choose ''Subculture''. Hit Ok.
* Access the SC executable file (''SC3DFX.exe''), right-click on it and choose ''Properties''.
* Choose Compatibility tab, and check ''Execute with a screen size of 640 x 480''.
* Hit OK and run the game. It should run, then ''appears'' to crash (back to desktop, with a grey window, and the mouse pointer stucked into it) : hit your Windows key to get your mouse back, then click on the grey window : you should reach the menu, and the game is fully playable.

- Windows Vista x64
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- Windows 7
* Download and install the great Zeckensack's '''GlideWrapper 0.84c[http://www.zeckensack.de/glide/]''' using the self-install.
* Run '''Configurator''' (the utility coming with Glide Wrapper)
* Into ''Profile Selection'', tick ''Application specific overrides'' and choose ''Subculture''. Hit Ok.
* Access the SC executable file (''SC3DFX.exe''), right-click on it and choose ''Properties''.
* Choose Compatibility tab, and check ''Execute with a screen size of 640 x 480''.
* Hit OK and run the game. It should run, then ''appears'' to crash (back to desktop, with a grey window, and the mouse pointer stucked into it) : hit your Windows key to get your mouse back, then click on the grey window : you should reach the menu, and the game is fully playable.

- Windows 7 64 Bit
* Download and install the great Zeckensack's '''GlideWrapper 0.84c[http://www.zeckensack.de/glide/]''' using the self-install.
* Run '''Configurator''' (the utility coming with Glide Wrapper)
* Into ''Profile Selection'', tick ''Application specific overrides'' and choose ''Subculture''. Hit Ok.
* Access the SC executable file (''SC3DFX.exe''), right-click on it and choose ''Properties''.
* Choose Compatibility tab, and check ''Execute with a screen size of 640 x 480''.
* Hit OK and run the game. It should run, then ''appears'' to crash (back to desktop, with a grey window, and the mouse pointer stucked into it) : hit your Windows key to get your mouse back, then click on the grey window : you should reach the menu, and the game is fully playable.

- PowerVR
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- Rendition Verite
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Hack & mods
- Sub Culture for iPhone/iPad/iPod Touch ?
The PowerVR executable of Sub Culture might be able to run on devices using PowerVR enabled graphics, like current mobile Apple devices.

- Sub Culture Real Texture Pack
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